Dokument
Jak na Śląsku powstała najdroższa autostrada w Europie?

Jak na Śląsku powstała najdroższa autostrada w Europie?

20 złotych za około 60 kilometrów drogi, tyle dziś musi zapłacić użytkownik auta osobowego chcący przemieścić się ze Śląska do Krakowa autostradą A4. Kwota szalenie wysoka, a biorąc pod uwagę fakt, że droga ta autostradą jest tylko z nazwy, gdyż ciągle na różnych jej odcinkach tymczasowe remonty pozwalają na korzystanie tylko z jednego pasa ruchu, suma wydaje się wręcz niebotyczna i na pewno nieadekwatna. Trudno nie odnieść wrażenia, że sposób zarządzania tą trasą daleki jest od uczciwego i jest to słuszne odczucie.

Historia odcinka Kraków-Katowice zaczyna się w 1995 r. wtedy to Agencja Budowy i Eksploatacji Autostrad ogłosiła przetarg na przystosowanie do odpłatności i eksploatację autostrady A4.

Złożono trzy oferty z których tylko jedna, złożona przez Stalexport SA, przeszła do drugiego etapu. Już wtedy cała transakcja wydawała się podejrzana, ale w tamtym okresie gdy logistycznie i infrastrukturalnie Polska przypominała kraj trzeciego świata, dobre i szybkie drogi były potrzebne więc nikt nie podniósł oficjalnego protestu.

19 września 1997 Minister Transportu i Gospodarki Morskiej udzielił Stalexport SA koncesji na eksploatację oraz przystosowanie odcinka Katowice – Kraków do wymogów płatnej autostrady, za koncesję firma zapłaciła skarbowi państwa 3 miliony dolarów. Niezwykle mało biorąc pod uwagę to, że sama koncesja wygaśnie dopiero w 2027 roku.

Do tego czasu w okolicy nie może powstać żadna alternatywna droga szybkiego ruchu. Każde podniesienie jakości lub przepustowości dróg równoległych do tego odcinka może być traktowane jako droga konkurencyjna i skutkować odszkodowaniami dla operatora autostrady. W ten sposób w ostatnich latach zablokowano budowę wielu obwodnic miast jak chociażby tej w Zabierzowie. Firma Stalexport SA nie kupiła więc tylko koncesji ale i monopol na transport między Krakowem, a Katowicami.

Państwo nie zostawiło sobie też żadnej furtki jeśli chodzi o wysokość opłat za autostradę, Stanexport ma pełną dowolność w windowaniu cen, ponadto od 1997 roku gdy przyznano koncesje, sama umowa była wielokrotnie aneksowana, w wyniku czego pozycja koncesjonariusza ulegała systematycznemu wzmacnianiu sic!.

Jest to o tyle szokujące, że działo się to również w latach gdy Polska należała już do Unii Europejskiej, która w tym samym czasie przeznaczała miliardy euro na polskie drogi.O samej sprawie nigdy byśmy się nie dowiedzieli bo umowy zostały specjalnie utajnione, ale dzięki serii procesów sądowych jakie miasta wytoczyły spółce udało się uchylić rąbka tajemnicy.

Takie zachowanie rządzących, którzy przez lata promowali lichwiarską spółkę to zdecydowanie działanie na szkodę Państwa ale i naszego regionu i jego mieszkańców.

Niestety z punktu widzenia prawa, nic nie da się zrobić, a mieszkańcom pozostaje czekać do 2027 roku (a biorąc pod uwagę czas budowy nowej drogi, nawet dłużej), pytanie, które należy sobie zadać czy firma Stanexport świadoma, że to ostatnie lata ich monopolu na tym odcinku nie podniesie cen jeszcze bardziej, przekraczając już wszystkie granice przyzwoitości.

Komentarze

6 thoughts on “Jak na Śląsku powstała najdroższa autostrada w Europie?

    • Author gravatar

      24 zł…od 2 miesięcy. Autor się wykazał…

    • Author gravatar

      Zgadzam się, ten odcinek autostrady jest drogi ale proszę nie wprowadzać czytelników w błąd. Nie 20 zł a 16zł (8zł KTW – 8zł KRK – koszt poniesiony za przejazd pojazdem osobowym do 3,5t w jedną stronę dnia 22 listopada 2020) !!

    • Author gravatar

      “Państwo nie zostawiło sobie też żadnej furtki jeśli chodzi o wysokość opłat za autostradę, Stanexport ma pełną dowolność w windowaniu cen, ponadto od 1997 roku gdy przyznano koncesje, sama umowa była wielokrotnie aneksowana, w wyniku czego pozycja koncesjonariusza ulegała systematycznemu wzmacnianiu sic!. ”

      W tym zdaniu wkradl sie blad w slowie Stalexport.

      Poza tym pytanie, czemu na zdjeciu jest odcinek rzeszowski, ktory tak ladnie wyglada, a nie katowicki?
      Wprowadza to w blad, bo odcinek Katowice – Krakow jest w duzo gorszym stanie.

      P.S.
      Dokladnie w tym miejscu rozwalila sie bemka, ktora smigala po nieukonczonej autostradzie A4 Rzeszow zachod – Rzeszow wschod i spadajac wbila sie w nasyp.

    • Author gravatar

      Stanexport i SLD, któ®e wtedy rządziło to był czysto mafijny układ. Nie powstydziliby się tego do jednego z odcinków Gomorry czy Suburry na Netflixie.

    • Author gravatar

      Może dodajmy jeszcze jeden koszt tej autostrady:
      Rozwalenie linii kolejowej Kraków – Katowice.
      Oczywiście pod pozorem remontu i modernizacji, tylko ten “remont” trwa dziesiątki lat, nic nie zrobiono w sprawie objazdów i przede wszystkim brak istotnej poprawy parametrów.
      Linia ta to nie tylko połączenie olbrzymiej Aglomeracji z Konurbacją, ośrodków przemysłowych, malejącego znaczenia ale ciągle ważny szlak węglowy ale i część europejskiej magistrali, wliczanej do strategicznych korytarzy transportowych.
      Powinna mieć co najmniej 160/120 jeśli chodzi o prędkość prędkość (to minimum europejskie dla takich linii), a biorąc pod uwagę obciążenie różnorodnym ruchem co najmniej 3 tory gdzie to tylko możliwe… Ale mowy o tym nie ma, bo stanowiłaby wtedy konkurencję dla autostrady specjalnego uprzywilejowania.

    • Author gravatar

      2027r. to może być marzenie… słyszałem plotkę, że w czasie remontu czas koncesji nie jest liczony, a remont jest cały czas.
      Dzięki temu zapisowi koncesja “nigdy” nie wygaśnie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.